Tiedotteet

19.03.2016: Eilinen Ruudun verkkosivun ja applikaatioiden toimivuutta koskeva vika on paikallistettu ja korjattu

18.03.2016 pelattujen Liiga-otteluiden jo alettua Ruudun verkkosivulle sekä osaan Ruudun sovelluksista ilmaantui vika, joka esti uusien käyttäjien pääsyn sisältöön ja koski myös niitä käyttäjiä jotka yrittivät vaihtaa pelistä toiseen tai käynnistivät selaimen tai sovellukset uudestaan. Itse lähetyksissä tai ottelunsa katsomisen jo aloittaneilla käyttäjillä vastaavaa ongelmaa ei ollut. Myöskin Ruudun ”kevytversio”, Kevyt.ruutu.fi toimi normaalisti.

Sivuston ja sovellusten toimintahäiriöön johtanut syy on nyt paikallistettu ja korjattu. Syyn paikallistaminen ja korjaaminen eivät valitettavasti onnistuneet ennen kuin eilisten otteluiden viimeisen erän kuluessa, mikä esti osaa asiakkaista pääsemästä palveluun toimintahäiriön aikana. Kyseessä ei kuitenkaan ollut videopalvelimien kapasiteetin loppuminen. Videopalvelimet kestävät huomattavasti suurempiakin käyttäjäkuormia.

Pahoittelemme suuresti asiakkaillemme koitunutta mielipahaa ja haittaa.

Palautteet ja reklamaatiot:

Mahdolliset yhteydenotot pyydetään tekemään suoraan Ruudun asiakaspalveluun, jonka tavoittaa parhaiten osoitteessawww.ruutu.fi/palaute olevalla sähköisellä lomakkeella. Jokainen palaute käsitellään saapumisjärjestyksessä ja niihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Joudumme kuitenkin pyytämään asiakkailtamme kärsivällisyyttä, koska tilanteesta johtuen asiakaspalvelu on tilapäisesti ruuhkautunut ja muodostuneen jonon käsittelyaika saattaa olla joitakin päiviä. Jokainen palaute on meille yhtä tärkeä ja kaikki huomioidaan.
Pahoittelemme vielä kerran tapahtunutta.

20.2.2015: Liiga-otteluiden talleenteet

Liiga-otteluiden 20.2. ottelutallenteet, huippuhetket ja maalikoosteet eivät valitettavasti ole saatavissa johtuen tuotannollisista syistä. Pahoittelemme tapahtunutta.

3.12.2015: Eiliset Liiga-lähetyksiä koskevat viat paikallistettu ja korjattu – Pahoittelemme otteluiden Ruutu-katsojille koitunutta mielipahaa.

Kuvasignaalin lähettämisestä vastaavan alihankkijan tekemien tietoliikennemuutosten aiheuttamien häiriöiden vuoksi jääkiekon Liigassa keskiviikkona 2.12. pelattuja otteluita ei ikävä kyllä saatu näkyviin Ruutu-palvelun verkkosivuston ja sovellusten käyttäjille. Vika koski kahta runkosarjaottelua. Itse ottelulähetykset ja niiden jakelukapasiteetti olivat kunnossa ja Nelonen Pron tv-kanavilla ottelut nähtiin normaalisti.

Syy on paikallistettu Ruudulle lähetyskeskuspalveluita tarjoavan Digitan tietoliikennejärjestelmiin. Digitan järjestelmiin lyhyellä varoitusajalla ilmaantunut vika johti siihen, etteivät lähetykset siirtyneet Digitalta eteenpäin ja päätyneet Ruutu.fi:n ja Ruutu-sovellusten käyttäjille. Vika havaittiin nopeasti, mutta syyn paikallistaminen ja korjaaminen eivät valitettavasti onnistuneet illan aikana.

Digitan mukaan ongelma on saatu korjattua torstaiaamuna. Järjestelmän toimivuus varmistetaan toistuvilla testeillä ennen torstai-iltana pelattavaa ottelua, jotta vastaavaa ei pääse jatkossa tapahtumaan.

Palautteet ja reklamaatiot:

Mahdolliset yhteydenotot pyydetään tekemään suoraan Ruudun asiakaspalveluun, jonka tavoittaa parhaiten osoitteessa www.ruutu.fi/palaute olevalla sähköisellä lomakkeella. Jokainen palaute käsitellään saapumisjärjestyksessä ja niihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Joudumme kuitenkin pyytämään asiakkailtamme kärsivällisyyttä, koska tilanteesta johtuen asiakaspalvelu on tilapäisesti ruuhkautunut ja muodostuneen jonon käsittelyaika saattaa olla joitakin päiviä. Jokainen palaute on meille yhtä tärkeä ja kaikki huomioidaan.
Pahoittelemme vielä kerran tapahtunutta ja teemme kaikkemme estääksemme vastaavan toistumisen jatkossa.

25.11.2015: Ruutu-playerin päivitys aiheuttaa ongelmia joillekin käyttäjille

Ruudun päivitysten myötä joillakin käyttäjillä on esiintynyt ongelmia videoiden ja lähetysten katsomisessa. Mikäli kuva ei näy, päivitä sivu F5-näppäimellä (Maceissa CMD + R), tai jos ei vieläkään toimi, niin tyhjennä selaimen välimuisti ja käynnistä selain uudestaan.

27.10.2015: Ruudun Samsung Smart-TV-applikaatio korjattu

Ruudun Samsung Smart-TV-applikaation vika paikallistettu ja korjattu.

26.10.2015: Ruudun Samsung Smart-TV-applikaatiossa ongelmia

Ruudun Samsung Smart-TV-applikaatiossa videoiden katselu ei toimi tällä hetkellä. Live-lähetykset toimivat normaalisti. Selvitämme ongelmaa parasta aikaa, korjausaikataulusta ei ole vielä tietoa. Pahoittelemme tapahtunutta.

25.9.2015: Torstain 24.9. lähetyskatkoksista

Liiga-otteluissa 24.9. ilmeni teknisiä ongelmia Ruutu -palvelussa. Lähetys katkesi verkkoyhteysongelman vuoksi otteluiden alkuvaiheessa n. 30 minuutiksi, kunnes verkko saatiin uudelleen toimimaan. Verkkoyhteysongelman laajempi selvittely jatkuu tänään perjantaina 25.9.2015, jotta jatkossa tällaista ei tapahtuisi. Pahoittelemme tapahtunutta.

27.3.2015: Torstaina pelatusta KalPa-Lukko-ottelusta jäi vajaat puolitoista peliminuuttia näkemättä palaneen sulakkeen vuoksi

Kuopiossa Niiralan jäähallissa torstai-iltana pelatun Liigan 4. puolivälieräottelun suora tv-lähetys katkesi hetkeksi vajaat puolitoista minuuttia ennen päätöserän loppua. Lähetyskatkos koski sekä tv-kanavan että Ruutu-palvelun lähetystä. Päätöserän viimeinen peliminuutti näytettiin kokonaisuudessaan jälkistudion yhteydessä heti kuvayhteyden palattua.

Kiireellisten selvitystöiden jälkeen lähetyskatkoksen syyksi selvisi jäähallin laitekaapista palanut sulake.

Nelonen Pro pahoittelee jäähallin sulakkeen palamisen aiheuttamaa katkosta.

Tässä lisää aiheesta


18.2.2015 Samsungin Ruutu-sovelluksen korjausversio nyt saatavilla

Samsungin sovelluskaupassa on nyt saatavilla uusi versio (1.007) Ruutu-sovelluksesta, joka korjaa (sovelluksen) käynnistymisongelmat Samsungin F-sarjan televisiomalleissa. Suosittelemme päivittämistä uusimpaan versioon.


13.2.2015 Samsungin Ruutu-sovelluksen korjausversio tulossa

Ruudun Samsung Smart TV –sovelluspäivityksen julkaisussa Samsungin sovelluskauppaan on tapahtunut tekninen häiriö, jota on selvitetty Samsungin kanssa. Ongelmat ovat koskeneet osaa Samsungin F-sarjan (vuosimalli 2013) televisiomalleja, joihin otettiin 3.2. käyttöön uusi versio Ruudun applikaatiosta.

Näissä laitteissa Ruudun sovellus ei käynnisty lainkaan ja latausikoni jää pyörimään television ruudulle. Vika on paikallistettu, mutta korjauksen julkaisu uudella versiolla Samsungin sovelluskauppaan kestää vielä muutaman päivän. Pahoittelemme asiasta aiheutunutta harmia käyttäjille.


6.2.2015 Samsungin Ruutu sovelluksessa vikaa.

Joihinkin Samsung malleihin jaetaan vanhaa Ruutu sovellusta, joka aiheuttaa toimintahäiriötä sovelluksessa. Vika on selvityksessä ja korjataan mahdollisimman pian.


2.2.2015 Ruutu-palvelun käyttäjätunnukset on muutettu Sanoma-tiliksi

Ruutu-palvelun käyttäjätunnuksia voi tästä päivästä eteenpäin käyttää Sanoma-tilinä. Tämä tarkoittaa sitä, että Ruudun tunnuksilla voi käyttää Sanoman muita palveluja kuten Aku Ankka Lataamoa, Helsingin Sanomia ja MeNaiset+-palvelua rekisteröitymättä uudelleen. Ruutu-palveluun voi kirjautua tästä päivästä alkaen toisessa Sanoman palvelussa luodulla Sanomatilillä. Muutos ei vaikuta Ruudun tilauksiin eikä käyttöön.


26.1.2015 Ruutu-palvelun käyttäjätunnukset muuttuvat Sanoma-tiliksi 2.2.2015 alkaen

Ruutu-palvelun käyttäjätunnuksesi muuttuu Sanoma-tiliksi helmikuun alussa. Muutos liittyy Sanomien asiakasjärjestelmien kehitykseen ja Sanomien palvelujen käytön yksinkertaistamiseen. Tavoitteena on, että jatkossa Sanoma Media Finland Oy:n digitaalisia palveluja voi käyttää yhdellä tunnuksella. Tämän myötä Ruudun rekisteröityneet asiakkaat voivat jatkossa käyttää esimerkiksi Aku Ankka Lataamoa, aikakauslehtien digipalveluja kuten Me Naisten -digipalvelua tai Helsingin Sanomia samalla tunnuksella. Ruudun asiakastietojen käsittelyssä, tietoturvassa tai taustajärjestelmissä ei tapahdu muutoksia eikä muutos aiheuta sinulle mitään toimenpiteitä tai vaikuta voimassa oleviin Ruutu+ Pro tai Ruutu+-tilauksiin.

Mikäli sinulla on jo Sanoma-tili samalla sähköpostiosoitteella kuin Ruudussa (esim. Helsingin Sanomien digipalveluun), yhdistyy Ruutu-käyttäjätunnuksesi olemassa olevan Sanoma-tilin kanssa. Muutoksen jälkeen käytössäsi on Sanoma-tiliin valitsemasi salasana.

Mikäli sinulla on jo Sanoma-tili, etkä tahdo, että Ruudun rekisteröi- tymisesi on jatkossa samalla sähköpostiosoitteella kuin Sanoma-tilisi, voit käydä vaihtamassa sen toiseen Oma Ruudussa (www.ruutu.fi/user/edit) sunnuntaihin 1.2. mennessä. Näin sinulla on käytössäsi kaksi erillistä Sanoma-tiliä Ruudun Sanoma-tiliin siirtymisen jälkeen.

Lisätietoa aiheesta

Lisätietoa Sanoma-tilistä

Lisätietoa Sanoma-tilin tietosuojasta (sama tietosuojalauseke, joka on jo aikaisemmin koskenut Ruutu-palvelua)

Nelonen Median rekisteriseloste

Ruutu-palvelun käyttöehdot


20.11.2014 Ongelmat Liiga-pelien näkyvyydessä 19.11.

Eilisten ongelmien syynä oli verkkoliikenteen hetkellinen katkos. Pahoittelut otteluiden viivästymisestä Ruutu-palvelussa.


14.11.2014 Ruudun laskujen lähetyksessä ollut häiriö korjattu

Tekninen vika esti Ruudun palvelujen maksamisen laskulla viikolla 46. Vika on nyt korjattu.


4.11.2014 Ruudun sähköpostiviestien lähetyksessä ilmaantunut häiriö korjattu

Ruutu lähetti asiakkaille automaattisesti ”Katseluoikeutesi on päättymässä” -sähköpostiviestejä, joista iso osa oli aiheettomia. Tämä johtui teknisestä virheestä, joka on nyt korjattu.


20.10.2014 Uusi Samsung Smart TV 2014 -sovellus on julkaistu

Tänään julkaistun Samsung Smart TV –sovelluksen päivityksen myötä tuotiin live-katselun tuki myös Samsung Smart TV:n 2014-malleille. Tämä vaatii Ruutu-sovelluksen päivittämisen televiossasi.


26.9.2014 Uusi Ruutu-sovellus Windows Phone 8.1 -laitteille on julkaistu

Ruudun ilmaisten ja maksullisten sisältöjen katselu onnistuu, kun lataat uudistuneen sovelluksen Windows Phone 8.1 -laitteeseesi Windows Phone Storesta. Lataa uusi sovellus ja poista samalla mahdollinen vanha versio puhelimestasi. Voit tarvittaessa päivittää Windows Phone 8.0 -laitteesi käyttöjärjestelmän uusimpaan versioon näin.


25.9.2014 Internet Explorer 11 -ongelma ratkaistu

Osalla käyttäjistämme oli syyskuun alussa ongelma, jolloin Ruudun sisällöt eivät näkyneet tai lähteneet käyntiin tietokoneilla, joissa oli käyttöjärjestelmänä Windows 8.1 ja samalla käytettiin Internet Explorerin selaimen versiota 11. Ongelma on nyt korjattu juuri lanseeratussa Ruutu playerin uudessa versiossa. Asiakkaanamme sinun ei tarvitse tehdä mitään, Ruudun playerin uusin versio päivittyy koneellesi automaattisesti. Pahoittelemme aiheutunutta ongelmaa.


17.9.2014 Ruutu ja Applen iOS-päivitys

Apple julkaisee tänään 17.9. uuden iOS8-version mobiilikäyttöjärjestelmästään.

Viime vuonna iOS7-latausten aiheuttama dataliikennemäärä oli maailmanlaajuisesti niin suuri, että monien videopalveluiden käyttäjät kokivat häiriöitä palveluiden käytössä. Myös Suomessa osa Ruutu-palvelun käyttäjistä havaitsi ongelmia lähetysten seuraamisessa. Häiriöitä esiintyi useilla päätelaitteila ja maantieteellisillä alueilla.

Tänä vuonna Ruutu on valmistautunut tapahtumaan entistä paremmin jakelukumppaneiden kanssa.

Lisäksi Nelonen on ollut yhteydessä operaattoreihin parhaan mahdollisen verkkokapasiteetin varmistamiseksi Ruudun videoden jakeluun kaikkialla Suomessa.


11.9.2014 Ruutu+-palvelun uudistuksia kaudelle 2014-2015

Ruudun asiakkaat antoivat viime talven ja kevään aikana palautetta siitä miten Ruudun live-lähetykset ja erityisesti Liigan seuraaminen on onnistunut. Isot kiitokset niille aktiivisille, jotka halusivat antaa palautteensa ja kommenttinsa ja olla mukana kehittämässä Ruudusta entistäkin paremman paikan live-urheilun seuraamiselle.

Vastaajien antaman palautteen perusteella seuraavat positiiviset asiat nousivat yleisesti esille

  • - SM-liigan joka ikisen pelin live-lähetykset ja tallenteet sekä runsas määrä muita koosteita ja videoita otettiin kiitoksin vastaan
  • - Ruudun urheilutarjontaa oltiin erittäin tyytyväisiä erityisesti, kun palveluun julkistettiin runsaasti uusia lajeja viime talven ja kevään aikana – kuten vahvan lisäyksen moottoriurheilun tarjontaan rallin MM-sarjan ja rallicrossin livelähetysten muodossa jo vankan MotoGP -tarjonnan lisäksi.

Lisäksi annettiin palautteita, joista tunnistettiinkehitettävää. Tällaisia olivat:

  • - Päätelaitetuki muun muassa Android ja SmartTV -laitteille sekä pelikonsoleille
  • - Ruudun live-lähetysten soittimen (player) toiminnallisuuksien kehittämien
  • - Itse live-lähetyksen toimivuutta koskevaa palautetta
  • - Urheilun tv-kanavien suoratoiston tarjoaminen

Viime kevään ja kesän aikana kehitettiin palvelua eteenpäin ja joukon uusia ominaisuuksia julkaistiin. Alle on listattu joukko asioita, jotka on tuotu viime aikoina palveluun:

  • - Kesän aikana uusittiin koko lähetysjärjestelmä, jonka ansiosta lähetyspäässä voidaan paremmin optimoida lähetysten laatua ja tarvittaessa korjata nopeammin mahdollisia häiriöitä.
  • - Joidenkin operaattoreiden verkoissa oli paikallisia ongelmia. Nelonen on jakanut nämä tiedot operaattoreille ja pyytänyt tarvittaessa lisäämään alueellista kapasiteettia.
  • - Nelonen Pro 1 ja 2 urheilukanavien suoratoisto tuotiin Ruutuun (kaikille Ruutu+ Pro tilaajille). Nyt tilaajamme voivat nauttia entistä laajemmasta urheilutarjonnasta suoratoistokanavien kautta HD-laatuisena (720p)
  • - Kesän aikana julkaistiin uudet Apple, Android ja Samsung SmartTV (2012 ja 2013 mallit) -sovellukset, joilla urheilun ja muun sisällön katsominen missä ja milloin vain on entistäkin helpompaa.

Tulevaa - pelikonsolit ja Windows Phone

PS3 sovelluksen kehittämistä on valitettavasti jouduttu lykkäämään PS4 ja XBOX One laitteiden julkaisusta johtuen. Uusien konsolisukupolvien myötä arvioidaan parhaillaan uudestaan pelikonsoleille julkaistavien sovellusten aikataulua ja toteutusta.

Myös uudistettu Windows Phone sovellus julkaistaan syksyn aikana ja sillä on mahdollista katsoa kaikkia maksullisia Ruutu+ -sisältöjä.

Ruudun web-soittimen live-lähetyksiin tuotiin parannetut kelaamis- ja kuvanlaadun valitsemismahdollisuudet, joilla live-lähetysten seuraaminen on joustavampaa ja käyttäjä pääsee itse vaikuttamaan millä laadulla haluaa lähetykset katsoa (mikäli nettiyhteyden nopeus tämän sallii).

MotoGP–kisojen yhteyteen tuotiin lisäkamerat, joilla katsojat saavat aivan uudenlaisia kuvakulmia ja koko MotoGP-kokemus muuttuu entistäkin jännittävämmäksi.


21.5.2014 Uutta Ruudussa: TV-kanavat

Ruutu+ Pro -tilaajat voivat katsoa Nelonen Pro 1 ja Pro 2 -kanavia suoratoistona selaimellaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Ruudussa on valtava määrä lisää kiinnostavaa katsottavaa kuukaudessa.

Kanavia pääsee katsomaan kirjautumalla Ruutuun ja valitsemalla osio TV-kanavat. Sivulla voi valita kanavan, jota katsoa. Nelonen Pro 1 ja Pro 2 -kanavat ovat kaikkien Ruutu+ Pro -tilaajien käytettävissä.

Kanavien suoratoisto tuo Ruudun tilaajalle katseltavaksesi mm. runsaasti lisää moottoriurheilua jo kattavaan tarjontaan (esim. European Rally Championship, European Le Mans Series), purjehdusta ja paljon muuta.

Tutustu uuteen osioon osoitteessa: ruutu.fi/tv


25.4.2014 Tärkeä tiedote Ruudun käyttäjille

Liigan finaalien lähetysten yhteydessä esiintyneiden kuva- ja lähetyshäiriöiden korjaaminen yhteistyössä Digitan kanssa on sujunut suunnitellusti. Keskiviikon 23.4 lähetyksessä aiempien pelien kaltaisia häiriöitä ei enää esiintynyt, lukuun ottamatta eräiden laajakaistaoperaattoreiden verkossa esiintyneitä kapasiteettiongelmia, jotka johtuivat verkkoyhteyksien paikallisesta ruuhkautumisesta, ei Ruudun lähetysjärjestelmien tai -yhteyksien kuormittumisesta.

Valitettavasti Ruudun Samsung Smart TV -malleille julkaistussa sovelluksessa saattaa kuitenkin esiintyä toistaiseksi ratkaisemattomia teknisiä häiriöitä, joiden syytä emme ole pystyneet testeissä varmuudella identifioimaan ja poistamaan. Joillakin käyttäjällä kyseiset häiriöt saattavat pahimmillaan estää Liiga-lähetysten katselun sovelluksella kokonaan.

Olemme tästä erittäin pahoillamme ja teemme selvitys ja korjaustöitä jatkuvasti. Pyydämme kuitenkin Samsung Smart TV –sovelluksen käyttäjiä varautumaan häiriöihin ja käyttämään Liigan pääasialliseen katsomiseen jotain muuta Ruutu-sovellusta (iOS tai Android) tai Ruudun web-palvelua tietokoneella (www.ruutu.fi).

Mikäli sinulla on asiasta kysyttävää omaan tilaukseesi liittyen, ota yhteyttä asiakaspalveluun yhteydenottolomakkeen kautta osoitteessa www.ruutu.fi/palaute - käytä kategoriaa "Maksullinen sisältö: Oma tilaus". Ruuhkan takia käsittelyaika saattaa venyä, mutta pyrimme vastaamaan kaikkiin yhteydenottoihin saapumisjärjestyksessä mahdollisimman pikaisesti.

Ohjeet eri katselutavoista, mm. applikaatioiden lataamiseen ja käyttöön: ruutu.fi/faq

Digitan tiedote aiemmin esiintyneistä lähetyshäriöistä: http://www.digita.fi/yhtio/media/tiedotteet/digita_selvittaa_nelosen_ruutu.fi_n_lahetyshairioita.3112.news


22.4.2014 Liigafinaaliotteluiden häiriöistä Ruudussa 19.4. ja 21.4.

Ruudun lähetyksissä oli osalla katsojista häiriöitä lauantaina 19.4. ja maanantaina 21.4. pelattujen jääkiekon finaaliotteluiden aikana. Palveluntarjoajamme Digita on tapahtuneen johdosta tehostanut ottelulähetysten valvontaansa ja reagointinopeuttaan korjaustilanteissa, jotta vastaavia ongelmia ei syntyisi jatkossa.

Digita tarjoaa Ruudulle lähetyskeskuspalveluita. Lähetyskeskuksen järjestelmissä olleista ongelmista johtuen Ruudun kuva päätyi illan ottelun aikana verkkoon välillä rikkinäisenä. Tämä näkyi osalle käyttäjistä mm. lähetyksen pätkimisenä. Häiriöt katselussa eivät johtuneet internetkapasiteetin riittämättömyydestä, vaan ongelmista kuvamateriaalin valmistelussa Digitalla internet-lähetystä varten.

Digitan tiedote tapahtuneesta: http://www.digita.fi/yhtio/media/tiedotteet/digita_selvittaa_nelosen_ruutu.fi_n_lahetyshairioita.3112.news

Pahoittelemme asiakkaillemme mahdollisesti aiheutuneesta häiriöistä katselussa. Mikäli sinulla on asiasta kysyttävää omaan tilaukseesi liittyen, ota yhteyttä asiakaspalveluun yhteydenottolomakkeen kautta osoitteessa www.ruutu.fi/palaute - käytä kategoriaa "Maksullinen sisältö: Oma tilaus". Ruuhkan takia käsittelyaika saattaa venyä, mutta pyrimme vastaamaan kaikkiin yhteydenottoihin saapumisjärjestyksessä mahdollisimman pikaisesti.


8.4.2014 Konesaliin kohdistunut palvelunestohyökkäys aiheutti Ruudun katselussa ongelmia 7.4.

Konesalipalveluita tarjoavan yrityksen UpCloudin konesaliin kohdistui palvelunestohyökkäys maanantaina 7.4. Hyökkäyksen seurauksena kaikki konesalin palvelut olivat alhaalla klo 18.30 - 20.04, näiden mukana myös ruutu.fi. Lisätietoa hyökkäyksestä löydät pilvipalvelutoimittajamme teknisestä raportista.

Hyökkäys esti kokonaan ruutu.fi-verkkosivuston käyttämisen selaimen kautta. Hyökkäys ei vaikuttanut iPhone, iPad, Smart-TV -sovellusten katsojiin, eikä niihin käyttäjiin, jotka olivat aloittaneet lähetyksen katsomisen verkkosivustolla jo ennen palvelunestohyökkäyksen alkua.

Ruudussa on valmistauduttu kattavasti palvelunestohyökkäyksiin ja normaalisti hyökkäykset eivät aiheuta häiriöitä asiakkaille. Ruudun ja illan jääkiekko-otteluiden käyttäjämäärät olivat muutoin täysin järjestelmiemme suorituskyvyn hallittavissa, eikä illan pelien suuri suosio tai käytetyt tutustumiskoodit aiheuttaneet ongelmia.

Olemme erittäin pahoillamme palvelunestohyökkäyksen aiheuttamista ongelmista, jotka koskivat merkittävää määrää asiakkaitamme eilen illalla ja olemme ryhtyneet kumppaneidemme kanssa kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin näiden välttämiseksi jatkossa.

Pyydämme asiakkaita, joita 7.4 illan ongelmat koskivat, olemaan tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme. Pyydämme ottamaan yhteyttä palautelomakkeen kautta tai soittamalla asiakaspalveluun. Ruuhkan takia käsittelyaika saattaa venyä, mutta pyrimme vastaamaan kaikkiin yhteydenottoihin saapumisjärjestyksessä mahdollisimman pikaisesti.

Asiakaspalvelun aukioloajat ja yhteyslomake ovat osoitteessa www.ruutu.fi/palaute. Jättäessäsi viestin asiakaspalautelomakkeen kautta eilisillan ongelmiin liittyvissä asioissa, käytä kategoriaa “Maksullinen sisältö: Oma tilaus”.


14.3.2014 Linux-käyttäjien ongelma korjattu uudella Player-versiolla

Ruudun videosoittimesta tuotiin uusi korjattu versio käyttöön perjantaina 14.3.2014. Aikaisemmassa Flash-versiossa oli puute, joka aiheutti ongelmia joillakin Linux, Chromebook ja Android -käyttäjillä. Virhe on nyt korjattu.


7.3.2014 Linux-käyttäjillä ongelmia Ruudun uudella player-versiolla

Ruudun videosoittimesta tuotiin uusi versio käyttöön keskiviikkona 5.3.2014. Tässä playerin Flash-versiossa on havaittu puute, joka on aiheuttanut ongelmia joillain Linux, Chromebook ja Android-käyttäjillä. Ongelma on koskenut myös televisioiden selainten joitain Flash-versioita. Virhe on löydetty ja siihen tuodaan korjaus mahdollisimman pian.


1.3.2014 Uusi Upgrade-toiminto Ruudussa

Ruutu+ Pro 1kk-tilaajat pääsevät nyt päivittämään tilauksensa edullisempaan suoraan Oma Ruutu > Tilaukset -osiosta. Päivittämällä tilauksen käyttäjä voi lunastaa ilmaista käyttöaikaa Urheilusanomat Digi ja HS Verkko Plus -palveluihin. Tutustu Upgrade -toiminnallisuuteen tästä. Huom! Vaatii kirjautumisen sekä voimassa olevan Ruutu+ Pro 1kk -tilauksen.


3.1.2014 Live-soittimessa kuvanlaadun rajoitusmahdollisuus

Selaimen Flash-soittimessa on nyt mahdollisuus valita mieleisensä maksimilaatu automaattisesti vaihtuvista laaduista tai vaihtoehtoisesti lukita laatu johonkin kolmesta vaihtoehdosta (720p, 480p tai 360p). Laadun automaattisella valinnalla mahdollistetaan tapahtumien mahdollisimman reaaliaikainen seuraaminen, vaikka tietoliikenneyhteydessä käyttäjän koneelle tulisikin hetkellisiä häiriöitä tai mikäli yhteyden nopeus tai koneen suorituskyky vaihtelisi muista syistä. Laadun maksimivalinnalla on siis mahdollista myös itse rajoittaa parempia kuvanlaatuja automaattivalinnan piiristä pois, mikäli käytetty päätelaite ei parempaa laatua pysty sulavasti toistamaan. Huomaa, että tehty valinta tulee videokuvan puskuroinnin takia käyttöön soittimessa vasta hetken päästä valinnan tekemisestä.


17.12.2013 Ruutu+ Pro tilaajana voi nyt ansaita ilmaista käyttöaikaa

Ruutu+ Pro tilaaja voi nyt ansaita ilmaista käyttöaikaa suosittelemalla palvelua kavereilleen. Tutustu etuun tästä. Huom! Vaatii kirjautumisen sekä voimassa olevan Ruutu+ Pro 1kk/12kk-tilauksen.


6.12.2013 Ruutu SmartTV sovellus nyt saatavilla

Ilmainen Ruutu-sovellus on nyt myös saatavilla Samsung SmartTV-laitteille. Sovelluksella voi katsoa Nelonen, Jim ja Liv TV-kanavien ohjelmia sekä maksullisen Ruutu+ -palvelun sisältöjä. Ensimmäinen julkaistu versio toimii vain 2013 malleilla.


1.12.2013 Uudistettu Ruutu-sovellus ladattavissa iOS iPhone ja iPad-laitteille

Uudistetussa Ruutu-sovelluksessa on helppo ja nopeakäyttöinen käyttöliittymä sekä mahdollisuus katsoa maksullisia Ruutu+ Pro ja Viihde-sisältöjä, kuten mm. live-urheilua, hittisarjoja, lasten suosikkiohjelmia, mielenkiintoisia dokumentteja ja elokuvia. Ilmaisen sovelluksen saa ladattua Applen App Storesta.


29.11.2013 Tiedotesivu avattu

Tällä sivulla tullaan jatkossa julkaisemaan häiriötiedotteita ja muita Ruutu.fi-verkkopalveluun ja Ruutu-sovelluksiin liittyviä tiedotteita.